Použitelné pro všechny nosné systémy příčníků a platforem Yakima LockNLoad.
Nejste si jisti, jakou váhu můžete ve skutečnosti na svém vozidle přepravovat? Není třeba se znepokojovat. Stejně je na tom většina z nás. Ale s tím by vám měl pomoci tento užitečný návod. Budete-li však stále na pochybách, obraťte se na nás pomocí našeho online kontaktního formuláře a my vám postup podrobně vysvětlíme. Při výpočtu váhy, jakou můžete na svém vozidle přepravovat, je třeba vzít v úvahu několik klíčových faktorů:
K výpočtu nosnosti střechy vozidla, je třeba nejprve pochopit, že výpočet je nutné odvodit od nosnosti jednotlivých komponent.
Typický scénář výpočtu nosnosti střechy pro systém Yakima LockNLoad obsahuje tyto prvky:
Každý z výše uvedených prvků má svou nezávislou maximální nosnost. Maximální váha zátěže, kterou můžete na vozidle převážet, je nejnižší maximální hodnotou některého z těchto prvků. Pokud má například střecha vozidla maximální nosnost udávanou výrobcem 80 kg, systém upevnění a příčníky nebo platforma jsou dimenzovány na 100 kg a informace na střešním boxu udávají, že unese 90 kg, pak maximum, které můžete převážet, je 80 kg. Jde vlastně o koncept nejslabšího článku řetězce.
Pokud se nejnižší zjištěná hodnota vztahuje ke střeše vozidla, pamatujte, že do nosnosti je nutné zahrnout také hmotnost příčníku nebo plošiny. Pokud tedy váš systém příčníků váží 10 kg, maximum, které můžete na příčnících převážet, je 70 kg (80 kg - 10 kg = 70 kg).
Chcete-li zjistit nosnost různých komponent, musíte se seznámit s pokyny výrobce (nosnost střechy vozidla viz uživatelská příručka) a/nebo nahlédněte do příslušných webových stránek. Hodnocení nosnosti produktů Yakima LockNLoad lze snadno zjistit na webových stránkách společnosti Yakima v příslušné jazykové verzi v části LockNLoad po zadání konkrétních informací o svém vozidle do vyhledávače. Máte-li jakékoli pochybnosti, namísto dohadů nám raději zavolejte.
Mějte vždy na paměti, že nosnost systémů předpokládá, že veškerá zátěž bude v systému rovnoměrně rozložena. Proto, je-li to možné, při nakládání vozidla postupujte odpovídajícím způsobem. Nadměrné bodové zatížení může způsobit poškození a nestabilitu vozidla.
Jaký je v tom rozdíl? Jednoduše řečeno, dynamika je, když ve vozidle jedete, tedy když se pohybuje, a statika, když vaše vozidlo stojí. Nosnost uváděná na produktech výrobci střešních nosičů platí pro pohybující se vozidlo, tzn. jde o dynamickou nosnost. Statická nosnost je pak obecně vyšší.
Proč je to důležité? V zásadě není, protože se nestává, že byste na vozidlo nakládali další zavazadla až ve chvíli, kdy dorazíte do destinace a své vozidlo zastavíte. Nicméně stává se důležitým ve chvíli, kdy se na střechu rozhodnete umístit střešní stan (RTT). Ve výše uvedeném příkladu jsme zjistili, že na příčnících můžete převážet 70 kg. Pokud váš RTT váží 50 kg, limit splníte s rezervou 20 kg (70 kg - 50 kg = 20 kg). Co se však stane, když do stanu vlezete vy? Vážíte-li 80 kg a vezmete v úvahu dynamickou nosnost, přirozeně byste limit překročili. Ale nemusíte se bát, pokud tedy neplánujete ve stanu přebývat i za jízdy (což se samozřejmě nedoporučuje)! V této chvíli přichází na řadu statická nosnost. Obecně platí, že ve statickém prostředí lze nosnost zvýšit o trojnásobek (3). V tomto případě tedy můžete na střechu naložit 230 kg: 80 kg x 3 = 240 kg – 10 kg (střešní nosiče) = 230 kg (pamatujte, že zátěž musí být rovnoměrně rozložena). Vše tak bude v pořádku a ve skutečnosti máte ještě rezervu 100 kg.
(230 kg - 50 kg střešní stan - 80 kg osoba = 100 kg)
Všimněte si, že pro součásti střešního nosiče platí trojnásobek. Tento postup by měl být obecně použitelný pro střechy většiny vozidel, ale vždy doporučujeme, abyste se před jakýmkoliv zvýšením zátěže na střechu vozidla, tedy z hodnot dynamické na hodnoty statické nosnosti, poradili s výrobcem vozidla.
Statická nosnost je tedy přípustná nosnost ve chvíli, kdy vozidlo stojí.
Veškeré nosnosti jsou použitelné pro jízdu na zpevněných komunikacích s hladkým povrchem. Jakmile sjedete na lesní cestu, obslužnou komunikaci, příjezdovou cestu nebo jiný terén* při dodržení přiměřené rychlosti, je třeba počítat se snížením nosnosti. Důvodem je, že v takovém prostředí se větší nerovnost povrchu přenáší jak vozidlem, tak vším, co je k vozidlu připojeno, což potenciálně působí na systém střešního nosiče.
Informace o snížení nosnosti systémů Yakima LockNLoad v terénu napříč konkrétními systémy střešních nosičů naleznete v následující tabulce:
TYP PŘÍSLUŠENSTVÍ | NÁKRES | SNÍŽENÍ PRO TERÉN |
---|---|---|
Pevný bod Systém se přišroubuje do stávajících bodů na střeše vozidla |
0% | |
Drážky a další trvale upevněné držáky Systém se připevňuje ke střeše pomocí trvale namontovaných drážek |
20% | |
Vyvýšené kolejnicové držáky Systém se připojuje ke kolejnicím nainstalovaným již z výroby |
20% | |
Zapuštěné kolejnicové držáky Systém se připojuje k zapuštěným kolejnicím nainstalovaným již z výroby |
33% | |
Žlábkové držáky Systém se připojuje ke stávajícím NEBO doplňkovým žlábkům na vozidle |
33% |
Takže se vrátíme k dříve uvedenému příkladu, kde jsme určili, že nejslabším článkem je nosnost střechy (80 kg). Jsou-li příčníky připevněny systémem upevnění na kolejnici, 80 kg se sníží o 20 % na 64 kg (nezapomeňte, že abyste určili správnou nosnost, je nutné ještě odečíst systém příčníků nebo platformy, tj. 64 kg - 10 kg = 54 kg).
* Poznámka: Záruka společnosti Yakima se nevztahuje na jízdu vozidla s pohonem na čtyři kola v extrémním terénu, např. ve skalách, bez ohledu na typ příslušenství.
Potřebujete namontovat střešní nosič jinam, než na střechu vašeho vozidla? Není čeho se obávat. Obecně platí stejná pravidla. Připojujete systém střešního nosiče k některé z následujících částí vozu?
Stejný postup platí pro výpočet maximální zátěže, jakou můžete převážet, a pro snížení nosnosti při jízdě v terénu při použití systémů střešních nosičů Yakima. Musíte se však obrátit na výrobce vozidla, ložné plochy, pevného krytu nebo plachty, abyste zjistili, zda používají vlastní hodnoty snížení nosnosti v terénu a zvýšení dynamické nosnosti na statickou, protože se v tomto jednotlivé značky a výrobci pravděpodobně liší. Nezapomeňte pak vždy použít nejnižší hodnotu zatížení.
Click here to download this information as a print-friendly PDF